جنگ نرم

این سایت برای مقابله باجنگ نرم دشمنان است.

جنگ نرم

این سایت برای مقابله باجنگ نرم دشمنان است.

جنگ نرم عاملی است که روی ذهن وحرکات و اعتقادات ما تاثیر بسزای دارد.که اگر به آن توجه نشود باعث نابودی یک کشور میشود.

چگونه با جنگ نرم مقابله کنیم؟

دوشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۳۷ ب.ظ

چگونه با جنگ نرم مقابله کنیم؟

اجازه دهید در این بخش با ایک هنجار شکنی آگاهانه، به جای بر شمردن روش های کلیشه ای به چند شیوه عملی که در کلام رهبر فرزانه اقلاب هم به آنها اشاره شده بپردازیم تا با بهره گیری از کلام و بیان ایشان به ساز و کاری برسیم که از اعمال تهدیددات بیشتر جلوگیری شود و با مداخله موثر، دامنه اثرات اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی آن ها کاهش یابد.

جنگ نرم1

1- تمرکز و هدایت در امور فرهنگی

مهمترین و نخستین راهبرد در برابر جنگ نرم ، ضرورت تمرکز و هدایت در امور فرهنگی است. به عبارتی ، برای این که بتوانیم روحیات ، تعلقات و گرایشات آحاد جامعه را برای مقابله با تهاجم فرهنگی مد نظر قرار دهیم ، باید پیامی طراحی شود که نه فقط در ذات پیام، تعارض و تناقصی نباشد بلکه نظام فرهنگی کشور و همه نهادهای فرهنگی به صورت هماهنگ و درون یک استراتژی کلان عمل کنند.

مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: « برای مقابله اصولی و برنامه ریزی شده با تهاجم دشمن، لازم است مدیریت متمرکز و هدایت کننده ای در امور فرهنگی به وجود آید و با توسل به ابزار و نیروی فرهنگی ، تهاجم دشمن را علاج و تاثیر آنرا خنثی کند.» و در جای دیگر تاکید دارندکه « در این راه باید از شیوه های هنری و ابزارهای مدرن بهره برد. یک سخن قوی ، محتوای متقن و بیان نافذ به مخاطب ، مستلزم استفاده از شیوه های هنری، تسلط روحی و روانی بر مخاطب و بهره گرفتن از شرایط زمان ومکان است. شیعه باید مدرن ترین شیوه های تبلیغ را برای رساندن پیام حق خود به دیگران مورد استفاده قرار دهد.»

پر واضح است که در این روش باید با گسترش دامنه و شمول برنامه های فرهنگی و افزایش محصولات فرهنگی، به مرحله ای برسیم که از یک سو بتوانیم در داخل کشور،سخن ، پیام و محصولات مان پر مشتری باشد و مطابق ذائقه و سلیقه مردم تدوین و تهیه شود و در حوزه خارجی با استفاده ار دیپلماسی عمومی و با تکیه بر دیپلماتهای  زبده و آگاه به شرائط و تحولات جهانی ، قدرت نرم نظام اسلامی را تقویت کنیم.

2- آگاهی بخشی :

دومین راهبرد که  باز هم در بیان رهبر فرهیخته انقلاب نمایان است. ضرورت آگاهی بخشی و بصیرت دهی است که مصون سازی جامعه را به دنبال دارد و موجب شناخت ابعاد توطئه دشمن می شود.

مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: « باید بصیرت داشت ، آن چه که انسان از نخبگان جامعه و جریانات و گروههای سیساسی انتظار دارد، این است که با این حوادث و با این خطوط دشمن ، با بصیرت موجهه بشوند ، اگر بصیرت و عزم مقابله وجودد داشت، خیلی از رفتارهای ما ممکن است تغییر پیدا کند؛ آن وقت وضعیت بهتر خواهد شد.» و در ادامه می فرمایند: « علت این که من در طول چند سال گذشته همیشه بر روی بصیرت تاکید کرده ام ، این است که یک ملتی که بصیرت دارد، آگاهانه حرکت می کنند و قدم بر میدارند. همه تیغ های دشمن در مقابل آنها کند می شود. بصیرت این است. بصیرت وقتی بود غبارآلودگی فتنه نمی تواند آن ها را گمراه کند و به اشتباه بیندازد. اگر بصیرت نبود، انسان ولو با نیت خوب ، گاهی در راه بد قدم برمی دارد.»

به نظر میرسد در صورت افزایش بصیرت جامعه و به ویژ] نخبگان و تصمیم سازان نظام اسلامی، می توان تهدیدات ناشی از جنگ نرم دشمن را به فرصت تبدیل کرد.

در این راه باید قدرت نرم نظام و مردم کاملا شناسایی، تقویت و سازماندهی شود و برنامه هجوم به دشمن طراحی گردد. بی گمان در هیچ کشوری به اندازه ایران، باورهای عمیق معنوی، نفوذ رهبری و وفداری ملت به نظام، برجسته نیست. از این رو این ویژگی ، پیام مهمی در عرصه جنگ نرم است تا با گسترش بصیرت آحاد جامعه، روحیه ملی و شوق مقابله افزایش یابد و مصون سازی صورت گیرد.

3- تردید آفرینی در باورهای دشمن:

اگر بخواهیم به سومین روش برای مقابله با عملیات نرم تاوجه کنیم باید به موضوع مهم « تردید آفرینی در باورهای جدید دشمن» اشاره کنیم.

توضیحتا این که  دشمن در طول سالیان دراز به یک منطق و اصولی رسیده است که گرچه استکباری، اما فراگیر است، اینمنطق زورگویانه وقتی متلاشی میشود که به آن حمله شود تا در فرآیند تهاجم به باورها و ارزش های پوشالی آنها به یک الگو و نمونه از لحاظ حرکت دست یابیم؛ یعنی نمونه مطلوب و مورد پذیرشی را در مرکز جهان اسلام ایجاد و نهادینه کنیم که این در واقع یکنوع قدم گذاشتن در فرآیند«ملت سازی» هم محسوب می شود. در این صورت ما نیز سینه به سینه  دشمن می ایستیم و الگوها، نمونه ها و شاخص های خود را عرضه می کنیم. چنان که حضرت ابراهیم با شکستن بت ها و قرار دادن تبر در دستبت بزرگ، به منطق بت پرستان حمله کرد.

مقام معظم رهبری نخست به این موضوع اشاره دارند که : « نبرد فرهنگی را با مقابله به مثل می شود پاسخ داد، کار فرهنگی را با تفنگ نمی شود جواب داد. تفنگ او قلم است. مثل جنگ نظامی چشم ها را باید باز کرد و صحنه را باید شناخت...» وسپس می فرمایند: « ملتی در این میدان کشمکش خواهد توانستعظمت، عزت، هویت و منافع خود را حفظ کند که عقب نشینی نکند و بایستد. این استقامت « فما استقاموا ماستقیموا لهم» تا وقتی که دشمن در مقابل شماست علیه شما ابزارهای تهدید و تخویف خود را مطرح می کند. باید استادگی کنید... . استقامت کردن در مقابل فریب ها و تهدیدهای دشمن، هنر بزرگی است که اگر ملت این هنر را داشته باشد، آن وقت به قله می رسد؛ به جایی که دیگر دشمن فایده ای در تهدید نمی بیند و مجبور است با او بسازد و یا در مقابل او تسلیم شود.»

بی تردید آرزوی همه ما این است که آینده ای سرشار از موفقیت و پیروزی در برابر دشمنان، فراروی جامعه بزرگ اسلامی قرار داشته باشد و با تبعیت از فرامین و منویات ارزنده رهبر معظم انقلاب، جامعه ای آرمانی بسازیم که الگو و نمونه همه ملتهای مسلمان و آزاده جهان در برابر زیاده خواهی استکبار جهانی باشد.

در این راه تمرکز و هدایت ذر امور فرهنگی، وظیفه مسئولان است و آگاهی بخشی و تردید آفرینی در باورهای دشمن نیز وظیفه نخبگان و سپس مردم خواهد بود.

  • سرباز جنگ نرم

نظرات  (۳)

  • حمید رضا برخورداری
  • سلام.ما باید دربرابر این چالش ها مقاومت کنیم ونگذاریم ویروس در ذهن ما وارد کنند اگر در خانه خود ماهواره داریم باید ان را حذف کنیم ماهواره مثل یک بمب در خانه ماست .ما باید با اراده پولادین در برابر پیام ها و چالش ها مقاومت کنیم  .

    پاسخ:
    باسلام
    ممنون از نظر دادنتون.امیدوارم مطالب مورد رضایت شما واقع شده باشه.
    "یامهدی(عج)"
  • حمیدرضا برخورداری
  • باید با اراده پولادین در برابر این خطرات مقابله کنیم و نگذاریم که ویروس وارد ذهن ما شود 
    پاسخ:
    باسلام
    ممنون از نظر دادنتون.امیدوارم مطالب مورد رضایت شما واقع شده باشه.
    "یامهدی(عج)"
    باید مقابله با جنگ نرم بیشتر قوت بگیرد کاش بودجه‌ای برای این کار در نظر گرفته میشد
    پاسخ:
    سلام
    در رفاه همه میتوانند کار فرهنگی انجام دهند آن کسی مرد است که در سختی ها و نداشتن ها کار فرهنگی کند.
    "یامهدی"

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی